fbpx

BÓL PLECÓW- PRZYCZYNY, OBJAWY, LECZENIE

Ból pleców- przyczyny, objawy, leczenie. Kompletny przewodnik w bólu pleców, który pomoże Ci poznać przyczyny bólu pleców, objawy oraz skuteczne leczenie.

Napisane przez FizjoEkspertka

Czy wiesz, że ból pleców dotyczy ponad 93 % osób w wieku 18- 75 lat!? 

Najczęściej pacjenci odczuwają ostry i nagły ból na dole pleców, dotyczy to odpowiednio 75% ludzi. Natomiast aż 45% pacjentów skarży się na ból pleców w górnej części kręgosłupa. A ból pleców między łopatkami ma ponad 20% ankietowanych. “

Ból pleców- przyczyny, objawy, leczenie. Kompletny przewodnik w bólu pleców, który pomoże Ci poznać przyczyny bólu pleców, objawy oraz skuteczne leczenie.

Statystyki przerażają pacjentów, bo praktycznie każdy z nas doświadczył lub dopiero doświadczy bólu pleców. Dlatego tak ważne jest zrozumienie jakie są przyczyny bólu pleców, jakie są jego objawy oraz co najważniejsze, jak wygląda skuteczne leczenie.

przyczyny-bolu-miedzy-lopatkami

Ból pleców - przyczyny

Bądźmy ze sobą szczerzy. W dzisiejszych czasach niewiele się ruszamy, siedzimy w pracy, jeździmy wszędzie samochodem, używamy windy zamiast schodów a po powrocie przygotowujemy kolację i siadamy przed komputerem lub telewizorem. 

Taki styl życia ma brzemienne skutki dla naszych pleców. Brakuje nam ruchu, spędzamy czas w tych samych pozycjach, co po jakimś czasie zaczyna nam dawać znać o sobie. 

Niestety często dosyć boleśnie. 

Ból pleców – objawy 

Nagły i ostry ból pleców

Słabo spałaś, zrywasz się z łóżka i trach !…. Zostajesz zamrożona w tej pozycji. Nie możesz się ruszyć a ostry ból pleców paraliżuje Ciebie całego.

Pytasz się, co się stało? Ale czujesz tylko kłucie w plecach. I ostry ból pleców. 

Ale nie martw się, zaraz pokażę Ci rozwiązania tego problemu.

ergonomia-bol-na-srodku-plecow

Jakie są najczęstsze przyczyny bólu pleców?

 mała aktywność fizyczna – tutaj nie wystarczy bieganie do sklepu i wyjście 5 minut z psem. Znasz zasadę 10 000 kroków? Jeśli nie, to wytłumaczę Ci. Zasada 10 tysięcy kroków oznacza minimum kroków jakie powinniśmy przejść aby zachować zdrowie. 

Dlatego warto wyjść na długi spacer. Zamiast windy wybrać schody, a ponadto wysiąść jeden przystanek wcześniej przed domem. Ruch to zdrowie i tego nie da się przeskoczyć.

sztywne obuwie i wysokie obcasy – to istne zabójstwo dla naszych pleców! Szczególnie kiedy spędzamy cały dzień na nogach nasze plecy szybko odczują ograniczoną mobilność stóp i nienaturalne ustawienie całego ciała. Dlatego tak ważne jest obuwie, w którym spędzamy wiele godzin każdego dnia. 

Gdy czujesz ból mięśni pleców, pomocne będą buty sportowe z dobrą amortyzacją np. takie jak dla biegaczy. Pozwoli to zmniejszyć obciążenia i zmniejszyć ból pleców.

Twoje plecy będą wdzięczne za taką zmianę!

materac do spania – słyszałeś pewnie, że przesypiamy 20 lat naszego życia. To imponująca liczba. Mówi nam na przykład o tym, że 20 lat spędzamy w jednej pozycji. Jeśli materac na którym śpisz, ma więcej niż kilka wiosen, a Ty czujesz się po nocy jak po zmartwychwstaniu…to wymień go szybko!

O doborze materaca napisałam E-Booka. Możesz go znaleźć tutaj

pozycja do spania – istnieją osoby, które śpią na brzuchu, inne na wznak a jeszcze inne z nogą podciągniętą do boku. Jednak, gdy masz stan zapalny i bolą cię plecy to  wszystkie te pozycje mogą zwiększać ból. Aby temu zapobiec, należy używać odpowiednich poduszek. I nie mówię tutaj tylko o poduszce pod głowę.

Mimo to, że jest bardzo ważna i warto wybrać poduszkę ortopedyczną dobraną dokładnie do pozycji w jakiej śpisz, to jednak ważniejsze jest wsparcie Twoich pleców podczas snu.

Tutaj z pomocą przychodzą poduszki dla kobiet w ciąży. Spokojnie, każdy z bólem pleców może ich używać. Taka poduszka podpiera nie tylko dół pleców, ale także brzuch i pomaga wyrównać miednice w spaniu na boku (wystarczy, że włożysz ją między kolana).  Wspaniale rozluźnia mięśnie pleców i całego ciała podczas snu.

Poznałaś już najczęstsze przyczyny bólu pleców, następnie opowiem Ci o:

bol-plecow-na-dole

Co oznacza ból pleców na dole

Tak jak na początku napisałam, ból pleców w odcinku lędźwiowym dotyka ponad 75% wszystkich osób dotkniętych chorobami kręgosłupa. Ból w dole pleców może być ulokowany w okolicy nerek lub tuż nad miednicą. Jeśli ból promieniuje do nogi lub pośladka, wtedy mamy do czynienia z rwą kulszową. Ale ten temat poruszę w innym artykule na ten temat.

W dalszej części artykułu dowiesz się, jak postępować z bólem w dolnej części pleców.

  • Przyczyną samego bólu w dolnej części pleców mogą być:

  • zmiany zwyrodnieniowe kręgów kręgosłupa
  • zmiany statyki ciała, powoduje przeciążenia w mechanizmie ruchu, co odbija się na odcinku lędźwiowym kręgosłupa
  • uszkodzenie krążka międzykręgowego – przepukliny, wypukliny, stenoza i inne zmiany w obrębie kanału kręgowego,
  • zwiększone napięcie mięśni wynikające z urazów, długotrwałej pozycji siedzącej lub przeciążeń w obrębie narządu ruchu,
  •  
  • Co oznacza ból pleców po lewej stronie

Ból pleców z lewej strony ciała może wiązać się różnego typu problemami w organizmie, szczególnie w obrębie jamy brzusznej i brzucha.

Przyczyny bólu lewej strony pleców to także:

  • uraz mięśni przykręgosłupowych;
  • kolka nerkowa;
  • choroby trzustki,
  • nagłe sytuacje związane z procesem zapalnym toczącym się w narządach rozrodczych (np. pęknięcie torbieli jajnika);
  • choroby serca;
  • choroby jelit, jeśli ognisko zapalne umiejscawia się w okolicach zstępnicy lub esicy;
  • choroba lub uraz płuca lub opłucnej po lewej stronie
  • procesy patologiczne związane z nerkami i układem moczowym.
bol-plecow-w-ciazy

Ból pleców w ciąży

Ból pleców w ciąży jest spowodowany zwiększonym wydzielaniem hormonu- relaksyny.

Hormon ten jest odpowiedzialny za zwiększenie elastyczności więzadeł, aby pomóc w  przygotowaniu organizmu przyszłej mamy do porodu. 

Niezwykle ważny w ciąży jest ruch. Przyszła mama powinna dużo spacerować. 

Aby utrzymać dobrą formę do porodu i uniknąć bólu pleców warto, aby zaczęła wykonywać ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie głębokie pleców.

Jakie ćwiczenia w ciąży na ból pleców?

Aby zmniejszyć ból pleców warto skorzystać z aktywności bezpiecznych dla mamy i dziecka.

Polecane aktywności dla przyszłej mamy to:

  • spacery
  • joga 
  • zajęcia w basenie
  • szkoła pleców
  • rozciąganie w domu
bol-plecow-po-nocy-maly-i-duzy

Ból pleców po prawej stronie

Przyczyny mogą być podobne jak w ból pleców po lewej stronie, jednak ponadto po prawej stronie pleców przyczyną może być problem:

  •  z wątrobą
  • jelitem grubym
  • zapalenie wyrostka robaczkowego

Ból pleców w nocy

A co jeśli nie możesz spać w nocy ze względu na ból pleców? 

Ból nocny jest często spowodowany pozycją podczas snu, która wymusza nieprawidłowe ułożenie pleców. W tym przypadku niezwykle ważne jest zrewidowanie czy posiadamy:

Materac odpowiedni dla naszej sylwetki – typ i twardość materaca zależy od naszej wagi i budowy ciała

Poduszka ortopedyczną pod głowę – tutaj powinniśmy wybrać poduszkę dostosowaną do pozycji, w której śpimy, ponieważ do pozycji na brzuchu wybierzemy poduszkę w kształcie litery X, a np. do spania na boku poduszkę specjalnie do tego przeznaczoną. 

Czy ciało jest odpowiednio wspierane podczas snu ?– zależy nam, aby całe ciało było rozluźnione podczas snu, dlatego warto zadbać o odpowiednie jego wsparcie np. przy użyciu poduszek włożonych między kolana, pod brzuch, z tyłu pleców. Wszystkie pozycje powinny być dobrane według schorzenia i pozycji w jakiej śpisz.

Inną przyczyną może być zwiększony ucisk na duże naczynia krwionośne podczas snu i zmniejszenie przepływu krwi i limfy, co może skutkować zwiększonym bólem oraz odczuwalnymi drętwieniami kończyn górnych lub kończyn dolnych. Jeśli mamy problem ze słabym krążeniem w nocy, warto zainteresować się drenażem limfatycznym, o którym dowiesz się na końcu tego artykułu. 

A co z bólem pleców po nocy?

Poranna sztywność pojawia się najczęściej, gdy spędziliśmy noc na niewygodnym materacu. Ból pleców po spaniu może oznaczać fakt, że toczy się stan zapalny w organizmie. Co często występuje podczas schorzeń reumatologicznych np. reumatoidalne zapalenie stawów.

Jednak w rzeczywistości sztywność poranna może wskazywać na przepuklinę krążka międzykręgowego, a jeśli występuje ból promieniujący do nogi, także na rwę kulszową. Taki stan wymaga konsultacji ze specjalistą, aby sprawdzić co jest przyczyną sztywności.

bol-plecow-miedzy-lopatkami

Ból pleców między łopatkami

Ból pleców na wysokości łopatek objawia się często zesztywnieniem między łopatkami, dyskomfortem ruchowym, potrzebą skręcenia się w bok.

Najczęściej występuje u osób przebywających dużo czasu w pozycji siedzącej, czyli pracowników biurowych, informatyków czy nauczycieli.

Z obserwacji pacjentów wynika, że częstą przyczyną bólu w tej okolicy jest przewlekły stres emocjonalny oraz nieprawidłowa pozycja podczas długotrwałego siedzenia.

Leczenie bólu między łopatkami

W przypadku problemu z bólem między łopatkami, powinniśmy zacząć leczenie od prawidłowego ustawienia fotela na którym siedzimy oraz zadbać o najlepszą pozycję do spania.

W przypadku emocjonalnej przyczyny bólu między łopatkami, warto jest wykonać medytację serca z przyłożeniem dłoni do klatki piersiowej, co pozwoli nam rozluźnić struktury napinające mięśnie między łopatkami.

Ból w środkowej części pleców

Ból w środkowej części pleców może być spowodowany skoliozą, niewystarczającą ruchomością przepony, a także długotrwałą pozycją siedzącą. 

Jakie jest leczenie bólu w środkowej części pleców

Najprościej zacząć od ćwiczeń rozciągających kręgosłup, bardzo efektywne są ćwiczenia w leżeniu na plecach i skręcanie nóg na boki oraz rozciąganie mięśni piersiowych poprzez skręty. Aby rozluźnić przeponę, warto wykonać kilka ćwiczeń oddechowych z maksymalnym wdechem i wydechem. 

Bóle pleców w górnej części

Bóle pleców w odcinku szyjnym są częstym zjawiskiem szczególnie u osób śpiących w złej pozycji i na nieodpowiednio dobranym materacu. Dlaczego tak się dzieje?

Otóż szczególnie osoby śpiące na brzuchu i na boku będą miały częste problemy z bólem w górnej części pleców i przepukliną odcinka szyjnego, a wynika to z faktu, że głowa jest skręcona przez co kręgosłup także, a mięśnie i więzadła nie mogą się rozluźnić w takiej pozycji.

Gdy śpimy w takiej pozycji każdego dnia, po czasie zaczynamy mieć problemy z górnym odcinkiem pleców. Pomijam już sytuacje, gdy głowa nie jest w linii kręgosłupa i albo jest za bardzo uniesiona na poduszce albo za bardzo w dole.

Dlatego pierwszym krokiem do zdrowego odcinka szyjnego powinna być zmiana poduszki na poduszkę ortopedyczną dostosowaną dokładnie do pozycji w jakiej śpisz. Możesz kupić specjalną poduszkę do spania na brzuchu i na boku w kształcie litery X. 

bol-plecow-trzyma-sie-za-plecy

Ból pleców- leczenie

Co na ból pleców?

Gdy tylko pojawi się ostry ból pleców należy wybrać się do lekarza, który wykona  prześwietlenie i przepisze leki przeciwzapalne oraz przeciwbólowe. Następnie warto wybrać się do  fizjoterapeuty, który przeprowadzi diagnozę fizjoterapeutyczną, leczenie i zaleci odpowiednie ćwiczenia. 

Podczas wizyty u fizjoterapeuty dowiesz się również jak przyjmować bezpieczne pozycje podczas wykonywania czynności dnia codziennego oraz nauczysz się poprawnych technik zadanych ćwiczeń. 

Ostatecznością jest operacja pleców, czy warto podjąć te ryzyko i jak się do niej przygotować znajdziesz w artykule: Ból Pleców- wszystko co musisz wiedzieć przed operacją kręgosłupa

Sposoby na ból pleców 

 Jak sobie radzić, gdy nie mamy dostępu do specjalisty? 

Świetnym sposobem na złagodzenie bólu pleców jest pozycja kołyski na boku. Aby ją wykonać należy położyć się na boku i podciągnąć kolana do brzucha. Aby ulżyć plecom warto podłożyć zwinięty ręcznik pod talię w celu wyrównania linii kręgosłupa.

Następnym etapem jest użycie maści przeciwzapalnej z diclofenakiem np. Voltaren, dicloziaja etc.

Bardzo efektywną metodą jest także masaż brzucha. Gdy narządy brzucha są napięte pociąga to często kręgi do środka, co powoduje ból i przesuwanie się przepuklin. 

Masaż powinno się wykonać leżąc na plecach z ugiętymi kolanami. Pod kolana warto podłożyć poduszkę, aby nogi były zupełnie rozluźnione. Ważne jest aby nie podnosić głowy podczas masażu.

Wykonujemy masaż opuszkami palców, masując robisz małe kółka opuszkami palców. Zacznij od 3 cm od pępka w lewo i przesuwaj się wokół pępka zataczając kółko. Wykonaj 30 kółek. Następnie przesuń palce na 10cm od pępka i również wykonaj 30 kółek trochę bardziej uciskając podczas masażu.

Czwartym skutecznym sposobem jest masaż pleców, który możesz wykonać w domu. Więcej przeczytasz o tym w artykule na moim blogu, w środku znajdziesz kompletny film o tym jak wykonać masaż na ból pleców krok po kroku.

Jak zapobiegać bólom pleców?

Najważniejszą profilaktyką bólu pleców jest odpowiednio dobrana aktywność fizyczna, prawidłowa pozycja do spania oraz ergonomia w życiu codziennym. Znacząca jest także dieta nie zawierająca cukru i alkoholu, które działają silnie prozapalnie,  oraz utrzymanie prawidłowej masy ciała.

cwiczenia-w-bolu-plecow

Ból pleców - ćwiczenia

Kiedy cierpimy na ból pleców szukamy najskuteczniejszych ćwiczeń, aby wzmocnić nasz kręgosłup. Należy pamiętać, że w początkowej fazie bólu pleców powinniśmy wykonywać tylko ćwiczenia rozluźniające i rozciągające. 

Dopiero gdy ból zmniejsza się, możemy wprowadzić ćwiczenia wzmacniające i stabilizujące gorset mięśniowy kręgosłupa. 

Więcej na temat ćwiczeń w poszczególnych etapach leczenia w specjalnym artykule, który jest jeszcze w przygotowaniu.